Nincs több jobb oldali hirdetés a Google Keresőben: az első számok

Dátum: 2016. 02. 22.


Picit bulváros felcsapással élve: pénteken robbant a bomba, ami eddig csak kósza teszt volt és mindenki csak elvétve elmélkedett, mi lesz, ha… az most már minden ország minden nyelvén megváltozott: a Google megszüntette a jobb oldali hirdetési helyeket a saját Keresőjében és bizonyos esetekben nem 3, hanem 4 hirdetést jelenít meg a találati lista tetején.

Ugyan még csak két hétvégi napon vagyunk túl, amiből túl sok következtetést nem lehet levonni, de mégis, nézzük meg az első számokat.

Változik a Google Kereső találati oldal: az első számok

Illetve nem is annyira a számokat, inkább a trendeket, hiszen az talán bocsánatos „bűn”, hogy az ügyfeleink pontos számait, de még az ügynökségünk szummáit se szívesen osztjuk meg mindenki előtt.

Mi is történt pontosan?

Csak egy nagyon rövid összefoglaló azoknak, akik esetleg nem tudják pontosan, mi is történt: egy ideje (talán pár hónapja is) a Google elkezdett kísérletezni azzal, hogy az ingyenes (ún. organikus) találati lista felett nem 3, hanem 4 hirdetést jelenít meg.

Arra azonban senki kevesen gondoltak, hogy ennek a végpontja az lesz, hogy a jobb oldali hirdetési helyek konkrétan kivezetésre kerülnek. Hogy egészen pontos legyek ez sem teljesen igaz: Magyarországon (még?) nem működnek az ún. termékhirdetések (Product Listing Ads; PLA), amelyek továbbra is megjelenhetnek a találati lista jobb oldalán.

Ezen felül a találati lista felett megjelenő 4. hirdetési helyre is ez a mondás:

…show up for highly commercial queries…

Mondjuk, hogy ez kellően szürke zóna ahhoz, hogy ne lehessen jól körbeírni 🙂 De talán a lényeg ebből az, hogy lesz, amikor 3 és lesz, amikor 4 hirdetés jelenik meg felül.

SEO is dead?

Valószínűleg újabb kört jár a mondás és bár itt a JabJab-nál nem tartjuk magunkat erősen SEO-s embereknek és épp ezért nem is kínáljuk szolgáltatásként ezt a területet, de ettől még azt gondolom, hogy ez továbbra sem a SEO halála. Tény azonban, hogy adott monitor felbontás mellett, például olyan keresésekre, ahol a hirdetések alatt először térkép jelenik meg és csak ezután az „ingyenes” találatok, akár láthatatlan is lehet mostantól ez az organikus rész görgetés nélkül:

Google Kereső: duguláselhárítás 4 top hirdetéssel, jobb oldal nélkül, térképpel

(a képet Bay Áron lőtte)

Mi jöhet?

Csak a szokásos: változó kattintási árak, konverziós metrikák, UFO-k, világháború és világvége 🙂

Az első fecskék

Még csak 2 hétvégi napon vagyunk túl, így valószínűleg nem szabad még messze menő következtetéseket levonni, de mégis az egyszeri PPCs szerencsés esetben kíváncsi alkat, így persze mi sem tettünk másként: belelestünk a bűvös gömbünkbe és megnéztük, hogyan alakultak az alapvetően számok összesítve, minden jelenleg kezelt fiókunkban:

Az elmúlt 14 napban a megjelenések a top pozíciókban mintha meredekebb emelkedést mutatnának, de ha megnézzük a vonalakat, akkor látható, hogy a péntek múlt héten sem volt túl erős és utána ugyanúgy emelkedés látható, de mintha lassabb ütemben jött volna. Ezzel szemben az „other” helyeken (ami a jobb oldal vagy a találati lista alja) látható egy erősebb csökkenés:

Google Top VS other hirdetések: impression számok

A kattintási áraknál még nehezebb helyzetben vagyunk, mert az, hogy mennyibe kerül egy kattintás, nem csak attól függ, hogy megjelennek-e a jobb oldali hirdetési helyek. A versenytársak ténykedései, mi magunk stratégiai döntései egyszerre hatnak, így itt lesz a legnehezebb pálcát törni. A top helyeken látható CPC csökkenés például inkább a hétvége hatása lehet, bár az is tény, hogy múlt héten ennél alacsonyabb szinten volt a mélypont:

Google Top VS other hirdetések: kattintási árak

Az átkattintási arány (CTR) hasonlóan nehéz eset, bár akár jelenthet is valamit az elmúlt 2 nap emelkedése a top helyeken (vagy csak belemagyarázom, simán lehet itt még bármi):

Google Top VS other hirdetések: átkattintási arányok

Hogyan tovább?

Egyelőre még most így hétfőn reggel is láttunk olyan találati listát, ahol még jobb oldalon is megjelentek hirdetések, így valószínűleg a változások terítése még folyamatban van („B” verzió: palira vettek mindenkit a Google-nél, hogy ne unatkozzunk, mondjuk április 1. még odébb van.)

A kevesebb above the fold (hajtás felett, görgetés nélkül) megjelenő hirdetési hely egészen biztosan változásokat hoz: nem egy ügyfelünknél volt, hogy kiteszteltük, elég a 4. hely ott jobb felül, jobb számokat tudunk úgy hozni, de volt, ahol a top helyek 3. pozíciója volt a leginkább ideális. Eddig volt 11 hirdetési hely, ez most 6-7 helyre csökken, ami miatt az ún. first page bid vélhetően sok helyen emelkedni fog.

Ez magával hozza, hogy liciteket fognak emelni a hirdetők, kevesebb fóka jut egyre több eszkimóra, így nyugaton a helyzet fokozódik.

Ahhoz, hogy láthatóak maradjunk, mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni és ami eddig nagyon jól megtérülő hirdetés volt, most gond nélkül beborulhat negatívba.

De ne csak arra gondoljunk, hogy a meglévő hirdetők mennyire ad ez lehetőséget a Trónok Harcára, a vérontás a keresések egy nagyon fontos területén is kiéleződhet: a brand keresések. Eddig sok cég azzal legyintett a problémára, hogy ha ott vannak az organikus találatok első helyén, akkor hirdetni már minek. Most viszont könnyen lehet olyan eset is, amikor az organikus 1. találat nem vagy csak részben látható.

Kapkodni viszont nem szabad, ez biztos, mert most könnyen lehet nagyon rossz döntéseket hozni.

Tetszett?

Ajánld barátaidnak, ismerőseidnek, kollégáidnak:

 

Ha szeretnél még több ilyet, akkor lájkold Facebook oldalunkat, iratkozz fel YouTube csatornánkra és RSS csatornánkra!

Hozzászólás beküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .